کوره قوس الکتریکی چیست؟
کوره قوس الکتریکی (Electric Arc Furnace) برای ذوب فولاد مورداستفاده قرار میگیرد که بهصورت مخفف EAF نامیده میشود. کورهای است که با مواد با استفاده از یک قوس الکتریکی گرم میشود. این کورهها اندازههای متفاوتی دارند که از کوچکترینشان، چدن و از بزرگترینهایشان کورههای تولید فولاد را میتوان نام برد. در بعضی از کورههای آزمایشگاهی گاهی دما به ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد.

کوره قوس الکتریکی کورهای است که با مواد با استفاده از یک قوس الکتریکی گرم میشود. این کورهها اندازههای متفاوتی دارند که از کوچکترینشان، چدن و از بزرگترینهایشان کورههای تولید فولاد را میتوان نام برد. در بعضی از کورههای آزمایشگاهی گاهی دما به ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد.
ابداع این روش مبتنی بر این بود که میتوان برای ذوب فات از قوسی که بین الکترود افقی زده میشود، استفاده کرد. طرح زیمنس برای قوس الکتریکی غیرمستقیم چندین نوع بوده اما تنها، در سال ۱۸۹۰ بود که هر ولت طرح کورههای قوس الکتریکی مستقیم را ارائه کرد بهطوریکه تمام خصوصیات اساسی و بنیادی کورههای الکتریکی جدید را دربرمی گرفت .
در کورههای قوس الکتریکی، انرژی الکتریکی از طریق ایجاد قوس بین الکترودهای گرافیتی و شارژ فی و یا ایجاد قوس بین خود الکترودها، به حرارت تبدیلشده و موجب ذوب فات میگردد. به همین خاطر این کورهها را بر دو نوع قوسی مستقیم (قوس به بار کوره) و قوسی غیرمستقیم (قوس بین الکترودها) تقسیمبندی میکنند.

اساس کار
شارژ کوره با استفاده از جراثقال آهنربایی یا توسط سبدهایی که کف آنها چندتکه توسط طنابی به هم متصل شدهاند صورت میگیرید هنگامیکه سبدهای شارژ روی کوره قرار میگیرند، طناب در اثر حرارت سوخته و شارژ به درون کوره ریخته میشود.
الکترودها توسط سیستم موقعیتیابی خودکار بالا و پایین میروند .برای موقعیتیابی ، از وینچ بالابر برقی یا سیلندرهای هیدرولیک استفاده میشود . سیستم تنظیم ، جریان برق ورودی تقریباً ثابت در طی ذوب کردن شارژ را حفظ میکند حتی اگر قراضه زیر الکترودها در هنگامیکه ذوب میشود جابجا شود . از دکل بازوی نگهدارندِ الکترودها برای انتقال جریان برق به الکترودها استفاده میشود .

ترانسفورمر برای محافظت از حرارت کوره در یک اتاق نصب میشود . بدنه نسوز چینی شده هم با سقف قابل جابجایی از سیستم برق جداشده است .
پایین کوره ، با آجرهای نسوز و مواد نسوز بیشکل پوشیده شده است . کوره بر روی یک سکوی کج کردن ساختهشده است بهطوریکه فولاد مذاب را میتوان به درون ظرف دیگری (پاتیل) برای انتقال به فرایند بعدی ریخت . برای جلوگیری از آلایندگی فولاد مذاب با نیتروژن و سرباره کورههای مدرن دارای مجرای تخلیه از کف در محل ناودانی تخلیه مذاب میباشند . در برخی از کارخانههای جدید ، از روشهای مختلف پیش گرم قراضه بهمنظور کاهش مصرف برق و افزایش بهرهوری استفاده میشود .
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.
درباره این سایت